7 april 2020

FUCK FAST FASHION

Het is verantwoordelijk voor 10% van alle CO2-uitstoot. Het zorgt voor woestijnvorming in Azië vanwege overbegrazing door het enorme aantal geiten. Drinkwater wordt vervuild in China wegens chemicaliën. In Ghana stapelen de gedoneerde stukken zich op in de natuur wegens overschot.

Fast Fashion

Bij milieuvervuiling wordt er niet gelijk gedacht aan de mode-industrie, hoewel het op nummer twee van meest vervuilende industrieën ter wereld staat. Ondanks de negatieve geluiden van de media over Fast Fashion, blijven de consumenten het kopen. Producten worden gekocht om nooit gebruikt te worden en het gaat minder lang mee. Geaccepteerde hebzucht is wat Fast Fashion voedt en social media stimuleren deze snelheid. Er is een constante angst ontwikkeld waardoor we worden getriggerd om te blijven kopen. (RTL Nieuws, 2018)

Het merendeel van het mode-aanbod bestaat momenteel uit fast fashion; letterlijk vertaald “snelle mode”. Hoewel de consument vroeger jaren deed met een spijkerbroek of jas, wisselt dit nu meerdere keren per seizoen. Kleding is inmiddels zo goedkoop geworden dat de consument het is gaan beschouwen als wegwerpproduct. (Pure Sportswear, 2019)

Gemaakt door Elizabet Hilling @project_stopshop

Greenwashing

Hoewel merken steeds meer communiceren over hoe duurzaam ze bezig zijn, blijft het de vraag wanneer een bedrijf de wereld echt een dienst bewijst. Er is een nieuw fenomeen ontstaan; genaamd Greenwashing. H&M is hier een voorbeeld van; H&M steekt heel veel geld in het onderzoeken van duurzame mode en recyclen, echter produceren zij nog steeds veel te veel waardoor er alsnog milieuvervuiling is. Bedrijven beweren ‘groen’ te zijn en steken veel geld in deze campagnes, zolang hun productie niet hoeft te minderen. Als een commercieel bedrijf echt duurzaam wil worden, zal het flink minder winst moeten accepteren. (Haak, 2018)

De impact van Fast Fashion is inmiddels bekend bij zowel de bedrijven als de media als de consument. Je ziet tegenwoordig steeds meer nieuwe bedrijven en innovaties die pleiten voor duurzame mode. En ook modeshow gaan steeds vaker over duurzame mode en het milieu. Communicatie zal in de toekomst steeds vaker het onderwerp duurzaam hebben, terwijl het merk niet altijd duurzaam zal zijn. Toch denk ik dat het belangrijk is dat bedrijven communiceren wat ze aan duurzaamheid doen. Hierdoor laten ze zien dat ze initiatief tonen.

Keurmerken

De vraag is natuurlijk hoe duurzaam een bedrijf als H&M kan zijn, aangezien het bedrijf uit Fast Fashion bestaat. Ik denk dan ook dat grote bedrijven zoals H&M en Zara nooit zullen gaan stoppen met het produceren van Fast Fashion, maar wel over duurzaamheid communiceren. Er zijn al keurmerken voor Slow Fashion zodat het voor de consument toch duidelijk is hoe duurzaam een merk nou is, echter komen er elke dag weer nieuwe bij waardoor dit voor veel onduidelijkheid zorgt. Ik vind dat er een keurmerk ontwikkeld moet worden voor Fast Fashion bedrijven, zodat er een duidelijke scheiding komt tussen Fast Fashion en Slow Fashion. Daarnaast denk ik dat Nederland een goed voorbeeld kan nemen aan Duitsland. Zij hebben ‘s werelds eerste duurzaamheidslabel ontwikkeld dat door de overheid is ontworpen om de textielproductie te helpen verbeteren. Wanneer de Nederlandse overheid een eigen keurmerk ontwikkeld, zal het duidelijker bij de consument worden wanneer iets duurzaam en eerlijk is gemaakt.

Slow Fashion

Het aanbod van Slow Fashion wordt steeds breder, maar zij zullen hun reputatie moeten verbeteren omdat dit nu wordt geassocieerd met erg prijzig en niet trendy. Hierbij is het van belang dat bedrijven communiceren wat duurzaamheid voor de consument kan doen. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals tweedehandskleding en zelfs kleding huren. Voor tweedehandskleding bestaan tegenwoordig websites en apps. Kleding huren is vernieuwender en daar zijn nog niet veel mogelijkheden voor. Ook zit er een verschil in de doelgroep. Ik denk dat de jongeren doelgroep, die nog veel de trends volgen, kledingruilfeestjes veel meer aanspreken dan ouderen die hun eigen stijl al gevonden hebben. Deze doelgroep zal maatwerk bijvoorbeeld veel meer aanspreken, zodat zij hun kleding met emotionele waarde langer kunnen dragen.

Hoe denk jij over Fast Fashion?

Eén reactie op “FUCK FAST FASHION”

  1. Lisa schreef:

    Ik vind Fast Fashion echt super slecht! Ik snap dat het lekker goedkoop is maar dat is ook te merken aan de kwaliteit. Ik koop tegenwoordig veel meer via United Wardrobe omdat ik dan kleding nog een tweede leven geef.

Geef een reactie

Lucia Koetsier

Hi en welkom op mijn fashion blog! Naast het creëren en plannen van content en het ontwerpen van logo's, schrijf ik blogberichen over Fashion. #OOTD's, trends, citytrips en nog veel meer topics zullen voorbij komen op mijn blog. Hope you like it!

latest vlogs

%d bloggers liken dit: